Page 97 - Frankovics_Totujfalu
P. 97

totujfalu_Layout 1  2015.07.05.  19:44  Page 95






              fogva közelieknek voltak mondhatók, amelyekbe új, egyházi tartal-
              mak is beépültek.
                A kötetlen, verses formában előadott horvát imaszó ritmust és me-
              lódiát közvetít, aminek következtében gyorsan elsajátíthatókká váltak
              minden horvát faluban, egy kissé másként mondva a szöveget, szám-
              talan variáció született, egyúttal napjainkban is gyűjthetőek. Az imád-
              ságok kissé alkalmazkodtak a helyi horvát nyelvjárásokhoz, amelyek
              a magyar nyelvtől eltérően igen sajátos jegyekkel bírnak, ugyanis a
              szókincsbeli kölönbség szembeötlő, de nem úgy a tartalmi.
                A népi imádságok reflexeinkké válhatnak, egyfajta automatiz-
              mussá, hasonlóan a karácsonyi és más ünnepnapokhoz kötődő, jó-
              kívánságot kifejező köszöntő szövegekhez vagy énekekhez.
                A legfontosabb tán az, hogy a verssorok tartósan beivódtak gyer-
              meki emlékezetünkbe. Javaslom, hogy tegyünk valamit azért, hogy a
              Katolikus Egyház által elfogadott és gyakorlatában kimutatható imák
              mellett a magyar és esetenként a horvát népi imádságokat begyako-
              rolva ismét életre keltsük azokat. Ezáltal megerősödhetne a népi val-
              lásosság egyik szép példája.
                Gyermekként örökre megjegyeztük Isten, Jézus, Boldogasszony és
              az őrzőangyalok nevét. Velük barátkoztunk. Ők vigyázták álmunkat.
              Milyen szépen elmondják az imasorok a velük való barátkozást. Hívó
              szóval fordulunk hozzájuk. Megölelhetjük őket, leggyakrabban Szűz
              Máriát, az őrzőangyalokat. Már kiskortól fogva jó velük barátkozni,
              ahogy horvátul mondanánk, még „gyermeki lábakon állva”.
                A horvátok az új hazába érkezésüket követően, azaz a 6. század
              utáni évszázadokban, az összes szláv nép előtt felvették a keresztséget.
              Imáik sokrétegűek, s az óhazából, illetve a horvátországi részekről az
              új befogadó haza, a Magyar Királyság nyugati, keleti, déli és Pest kör-
              nyéki vidékeire magukkal hozták mély vallásosságukat, a keresztény
              normákat és a Katolikus Egyház által elfogadott tanításokat.
                A népi imák katolikus köntösükben szépen megférnek így együt-
              tesen, miként az őrangyal védőszárnyai alatt az alvó gyermek, illetve

                                                                            95
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102