Page 68 - Frankovics_Szentborbas_20
P. 68
tördelt_Layout 1 2014.07.14. 18:31 Page 66
A levélben megfogalmazottak némiképpen magyarázatra szorít-
koznak. Vinkovics Benedek pontosan nem is tudta, hogy egyházi bir-
toka mely részén található Vaskaszentmárton. A lakosság a földesúri
kötelezettségének nem tudott eleget tenni már másfél éve, azaz nem
fizette időre az esedékes tizedet, csak 1639 tavaszára tudják előterem-
teni a szükséges pénzt, a miholjáci vásárt követően. A Felsőszentmár-
ton és Szentborbás közelében lévő többi falu népe a töröknek is
adózott, mivel hódoltsági területen voltak találhatóak, emellett a pécsi
püspöknek, nevezetesen Vinkovicsnak is.
Vinkovics Benedek püspök elsőrendű érdeke nemcsak a tized be-
hajtása, de a katolikus hitélet megerősítése és támogatása is volt. (Zág-
rábi püspökként nevéhez kapcsolódik a horvátországi rekatolizáció.)
A turbéki plébánián székelő Vidoczi Fabian Vinkovics püspök kérésére
ellátogatott Szentborbásra, maga köré gyűjtve a szomszédos horvát
falvak elöljáróit. Püspökének a találkozóról hosszabb levélben számolt
be. A vidék horvátjai kaj-nyelvűek voltak, ebben az időben irodalmi
nyelvnek számított. Vidoczi levelét felsőszentmártoni jobbágyokkal
küldte el Zágrábba, amire Vinkovics püspök tíz nap elteltével válaszolt.
Vidoczi katolikus pap 1640. május 10-i keltezésű, horvát nyelvű levele
többek között ezeket tartalmazza: „A környező falvakból eljöttek test-
véreink és a szentborbási aposztata Filip nevezetű barát is, aki vala-
mikor a Szent Ferenc-rend szerzetese volt, s hét évig misézett itt, most
pedig megnősült és gyermekei vannak Szentborbáson, a nyolcadik
szláv faluban, ahol kálvinista módra tartja a misét...”
Vidoczi „szláv” falvakban élő „tót” kálvinistákról ír, azonban alat-
tuk horvátok által lakott települések értelmezendők, s minden bi-
zonnyal az időközben elhorvátosodott magyar lakosság is. Katolikus
papok hiányában az eltelt száz évben e részeken teljesen új állapotok
teremtődtek. A Dráva menti magyar-horvát lakosság 1633-ban áttért
az új protestáns vallásra, tehát Sztárai Mihályt követte.
A török nem avatkozott be a lakosság hitéletébe, számára az adók
pontos betartása volt a legfontosabb, azonban a vaskaszentmártoni
66